Webstock 2014: Cum se pot face bani din aplicații în România
Site-ul Playtech a fost prezent la Webstock 2014. Vă aducem cele mai bune sfaturi privind dezvoltarea de aplicații, direct de la unii dintre cei mai de succes dezvoltatori din România.
În cadrul secțiunii Mobile Trends, invitați precum Ionuț Bălan (Mobzine), Florin Ionescu (Ascendnet Solutions) sau Alin Bădiliță (Adonis Software) au vorbit despre mediul de afaceri din România, despre drumul către succes și au dat sfaturi pentru cei interesați de dezvoltarea unui business în jurul aplicațiilor mobile.
”Uitați de zona de consumer!”
Ionuț Bălan de la Mobzine a declarat că zona de aplicații pentru consumatori este una seacă. ”Lăsați zona de consumer. Uitați de ea! Mergeți pe zona de enterprise dacă vreți să faceți bani!”, le-a transmis el dezvoltatorilor din sală.
Bălan susține că aplicațiile dezvoltate pentru companii sunt mult mai ușor de monetizat și există o cerere destul de mare pe piață pentru astfel de servicii. ”Marile companii nu își vor face divizii proprii pentru dezvoltarea aplicațiilor. E mult mai ieftin să apelezi la un terț”, a explicat el, în cadrul Webstock 2014.
Analistul IT a dat și o listă cu cinci motive pentru care dezvoltatorii români ar trebui să se îndrepte către zona de enterprise.
1. Sunt mai ușor de dezvoltat. ”Putem să ne folosim de browser sau de o aplicație. Putem folosi și platformele date de marile companii – eu ca dezvoltator pot să personalizez peste un framework orice își dorește clientul”. Aceste unelte oferă performanță, siguranță și penetrare pe piață. Există,de asemenea, și aplicații de dezvoltare cross-platform.
2. Monetizare este mai bună. ”La nivel de consumer faci o aplicație și speri să vină banii. Pe când atunci când lucrezi pentru o companie, ai niște task-uri și primești cu siguranță banii după”.
3. Business ulterior. Clienții pot să mai vină să îți ceară alte aplicații sau funcții noi.
4. Regândirea aplicațiilor clasice. Transformarea aplicațiilor vechi în aplicații mobile poate fi o sursă ușoară de venituri.
5. Funcționalități noi în aplicații vechi. ”Este mult mai ușr de acceptat schimbarea pe zona de enterprise decât pe cea de consumer”
”Este nevoie de oameni noi pe zona de enterprise pentru a schimba anumite procese și paradigme”, a conchis Bălan.
Nevoile, extinse din offline, în online
Florin Ionescu, Project Manager AscendNet Solutions, a vorbit, la Webstock 2014, despre aplicațiile de succes pe care le-a construit compania la care lucrează, dar și despre metodele de monetizare
Aplicațiile Star Taxi și Oliviera sunt gratuite pentru utilizatori. Cei care plătesc pentru servicii sunt șoferii de taxi, respectiv restaurantele. Astfel, succesul aplicației printre consumatori este garantat, iar veniturile pentru dezvoltatori sunt garantate. Practic, aplicațiile aduc noi clienți restaurantelor (Oliviera) sau taximetriștilor (Star Taxi).
”Putem face și aplicații pe care să le vindem direct utilizatorilor, dar le vom vinde greu. Putem face aplicații cu in-app purchases, dar e foarte greu”, a explicat Ionescu.
Cei de la AscendNet Solutions au avut și câteva încercări de a crea aplicații vândute direct utilizatorilor, dar și aplicații cu in-app purchases. Un exemplu este ”The Great Galactic Journey”, o aplicație pentru copii, sub formă de poveste interactivă. Aceasta costa 1,79 euro și ”în următorii cinci sau șase ani va scoate banii investiți”.
eChiosc este ”singurul news-stand românesc pentru iPad”. Aplicația ”vinde cât câteva chioșcuri de ziare bine plasate din din București și veniturile vin din in-app purchases”. Totuși, dar ”banii rămân foarte puțini, pentru că Apple vrea 40% din venituri”, a mai declarat Ionescu.
Care ar fi rețeta succesului? ”Pot funcționa foarte bine aplicațiile care extind nevoile noastre din zona offline”.
Cum ajungi lider în App Store
Alin Bădiliță se ocupă de project management in mobile development în cadrul companiei Adonis Software.
De curând, aplicația Watercolors dezvoltată de startupul românesc a ajuns să fie în topul aplicațiilor din magazinul Apple. Mai exact, a ajuns pe locul 5 în topul din SUA și pe locul 4 în topul din Canada.
Bădilița a vorbit despre cât de importantă este experiența utilizatorului atunci când încearcă o aplicație nouă. ”Partea psihologică este foarte importantă. În spatele unui mișcări aparent simple sunt patru sau cinci procese care fac totul user-friendly”, a spus el.
În fazele inițiale, dezvoltatorii au testat Watercolors pe un grup de aproximativ 200 de persoane și le-au urmărit mișcările și instinctele. ”Am lansat aplicația cu funcționalități de bază care merg foarte bine. A trebuit să rezistăm tentației de a adăuga prea multe feature-uri pentru a nu complica experiența utilizatorilor”, a explicat el.
Bădiliță a mai spus că procesul de marketing pornește de la începutul dezvoltării și că elemente precum poza din magazinul de aplicații sau ASO (App Store Optimization) sunt foarte importante dacă vrei să ai o aplicație de succes.
Echipa a contactat și o serie de publicații de nișă pentru a obține promovare și a zis că secretul pentru a fi băgat în seamă este să dai un titlu care atrage atenția.